ДИРЕКТОР
- Управлението на болницата се осъществява от Директор, с две признати специалности – психиатрия и социална медицина и обществено здравеопазване, назначаван от Министъра на здравеопазването, след проведен конкурс по реда на КТ.
- Ръководи, контролира и отговаря за цялостната дейност на ДПБ;
- Представлява ДПБ пред всички държавни и общински органи, пред организации, физически и юридически лица;
- Отговаря за целесъобразното и законосъобразно изразходване на бюджета;
- Утвърждава клиничния профил на отделенията;
- Контролира дейностите по уведомяване на прокуратура и органи на МВР;
- Отговаря за здравния и противоепидемичен режим на болницата;
- Утвърждава Правилника за вътрешния трудов ред;
- Утвърждава структурата на болницата и щатното разписание ежегодно, след съгласуване с Министъра на МЗ;
Директорът е работодател на всички работещи в ДПБ.
НАЧАЛНИК ОТДЕЛЕНИЕ
Назначава се от Директора след проведен конкурс.
Нач. отделението осигурява:
- Своевременно назначаване и провеждане на диагностични изследвания, на лечебни и рехабилитационни дейности и процедури;
- Управление на диагностичните, лечебните, икономически и спомагателни дейности в отделение, което включва – провеждането на ежеседмични визитации и консилиуми;
- Получаване на съвременна информация от лекуващия лекар, ст. мед. сестра и болничната счетоводна служба;
- Периодични контакти с Директора на болницата;
- Участие в заседания на Съвета по качество;
- Съгласува с Директора трудоволечебните дейности за включване на пациентите;
- Контрол върху дейността на лекуващия лекар, ст. мед. сестра, медицинските специалисти и помощния персонал в отделението;
- Участие в общоболнични колегиуми и конференции;
- Установяване на надеждни връзки с останалите отделения и служби в болницата;
- Организира следдипломното обучение на лекуващия лекар и медицинските специалисти;
- Контрол върху дейностите които формират възнагражденията на лекарите за постигнатите резултати и представяне на съответен отчет (периодичен и годишен);
ЛЕКУВАЩ ЛЕКАР
Назначават от Директора и осигуряват:
- Системно наблюдение, лечение и рехабилитация на болните, регистрират състоянието и настъпилите промени през целият им престой;
- Обсъждат периодично с началник отделението развитието на заболяванията на болните и на резултатите от диагностичния, лечебен и рехабилитационен процес;
- Консултации със специалисти от други отделения и заведения;
- Незабавно провеждане на животоспасяващи дейности и процедури при влошаване състоянието на болния;
- Системен контрол върху изпълнението на лекарските назначения от полувисшите и средни медицински специалисти;
- Организират здравната просвета сред болните;
- Определят режима, потребността и възможностите за участие на болни в трудово лечение;
- Точно и своевременно попълване на медицинската документация;
ГЛАВНА МЕДИЦИНСКА СЕСТРА
Главната медицинска сестра е с висше образование с квалификационна степен минимум “бакалавър” по специалност „Управление на здравните грижи” и провеждане на конкурс.
Главната мед. сестра осъществява:
- Координация и контрол върху дейността на специалистите по здравни грижи и помощен персонал, по изпълнение на трудовите им задължения във всички отделения;
- Контрол върху дейността на ст. мед. сестри;
- Координация и контрол върху обучението на специалистите по здравни грижи и помощен персонал;
- Контрол върху дейността свързана със заявките, получаването, съхраняването, предоставянето на храната и лекарствените средства, изразходването на дезинфекционните, миещите и перални препарати;
- Контрол върху спазването на противоепидемичния режим и болничната хигиена;
СТАРША МЕДИЦИНСКА СЕСТРА
Старшите медицински сестри са с висше образование с квалификационна степен “бакалавър” по специалност „Управление на здравните грижи” и назначени след провеждане на конкурс.
Старшата мед. сестра на отделение осигурява:
- Разпределение и организация на работата на мед. специалисти и помощния персонал при провеждане на общите грижи за болните и точното изпълнение на лекарските назначения;
- Контрол върху спазването на противоепидемичния режим и болничната хигиена;
- Организиране работата на мед. специалисти и помощния персонал в нейно отсъствие;
- Взаимоотношения на сътрудничество в дейността между полувисшия мед. персонал и помощния такъв и адаптация на новопостъпилите;
- Обучението им;
- Предоставяне на информация на нач. отделението, лекуващия лекар, гл. мед. сестра за състоянието на грижите за болните;
- Контрол върху дейността на полувисшите мед. специалисти при получаването, съхраняването и раздаването на лекарствените средства, предписани на болните;
- Контрол върху требването, получаването и раздаването на храната на болните;
- Контрол върху съхраняването и изправността на медицинската апаратура и инвентара в отделението;
СПЕЦИАЛИСТИ ПО ЗДРАВНИ ГРИЖИ
Осигуряват:
- Своевременно и точно изпълнение на лекарските предписания;
- Системно наблюдение на болните и незабавно информиране на лекуващия или дежурния лекар при влошаване на състоянието им;
- Наблюдение и грижи за хигиената, диетичното хранене, както и за храненето на тежко болните;
- Посрещане и ориентиране на болните в отделението;
- Психологична поддръжка и помощ на болните;
- Системен контрол върху хигиенното състояние, спазване на противоепидемичния режим и вътрешния ред в отделението от страна на помощния персонал, болните и техните близки;
- Организиране и контролиране дейността на санитарите;
- Обучение на помощния персонал;
ПОМОЩЕН ПЕРСОНАЛ
Осигурява:
- Редовно почистване, проветряване и качествена дезинфекция на болничните стаи и другите помещения и мебел в отделението;
- Оказване помощ на мед. сестри при провежданите от тях грижи за болните и при изпълнение на предписания, свързани с личните грижи за болните;
- Придружаване, пренасяне, привеждане и фиксиране на болни в присъствие на мед. сестра;
- Оказване помощ на ст.мед. сестра при получаване на материали;
- Оказване помощ на болни, загубили временно или постоянно физическата си самостоятелност;
- Изпълнение на куриерски функции;
СЪВЕТ ПО КАЧЕСТВО (МЕДИЦИНСКИ СЪВЕТ)
Създава се за подпомагане дейността на Директора в профилактичната и диагностично–лечебната дейност. Той се състои от директора, нач. отделенията, гл. мед. сестра, управител аптека и по един делегиран представител на професионално – съсловната организация на висшите медицински специалисти в болницата и председател на СК на КНСБ .
Директорът е по право председател на съвета по качество.
Съветът заседава най-малко веднъж на два месеца или се свиква на заседание от неговия председател или по писмено искане най-малко на 1/3 от членовете. Заседанието е редовно, ако присъствуват най – малко половината плюс един от членовете.
Заседанията се протоколират и подписват от директора.
Съвета по качество като експертен орган изразява становище по:
- Проекто-програмата за развитието на медицинските дейности, предложена от директора в рамките на предоставените на заведението финансови средства;
- Функционирането на различните структури, които имат отношение към качеството на лечебно – диагностичния процес, грижите за болните и профилактичната дейност;
- Плановете за следдипломно обучение на медицинския персонал;
- Въпросите, свързани с работата на специалистите по здравни грижи;
- Приходите и разходите на финансови средства, както и закриването на медицински структури, с участието на главния счетоводител на болницата;
- По провеждане на конкурси за заемане на длъжности в болницата и участва със свои представители по провеждането им;
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪВЕТ
Подпомага директора при осъществяване на неговите финансови – икономически, административни и други немедицински дейности. В него влизат директора, зам. директор по медицинските дейности, главен счетоводител, главна мед. сестра, служител човешки ресурси, юрист консулт /по необходимост / и поканени от председателя му лица. Протоколите се водят от секретарката и се съхраняват при нея.
СЪВЕТ ПО ЗДРАВНИ ГРИЖИ
Членуват всички старши медицински сестри. Той е консултативен орган на главната мед. сестра, която е и негов председател. Съветът организира, координира, ефективността и качеството на сестринските грижи, планирането и провеждането на следдипломното обучение на медицинските специалисти.
КОМИСИИ
Със заповед на Директора на Държавна психиатрична болница са изградени следните комисии:
Четири ЛКК комисии;
Лечебно – контролна комисия;
Комисия по вътреболнични инфекции:
Комисията организира, ръководи и контролира провеждането на хигиенно – противоепидемичните мероприятия. Заседава един път на 3 месеца, като отчита изпълнението на задачите и спешно при възникнал казус и ситуация като предлага незабавни мерки и следи за изпълнението им.
Членовете от комисията да изготвя ежегодно програма по основните раздели:
- мерки за подобряване на болничната база, включващи условия за лечение на пациентите;
- асептика;
- микробиологично обслужване;
- обучение на персонала;
- финансиране;
Регистрацията, съобщението и отчета на ВБИ да се извършва съгласно Наредба 2/10.01.2005 год.
Дежурният лекар ежедневно да докладва на директора на заведението и председателя на комисията по ВБИ /КВБИ/ случаите на ВБИ или съмнителните такива, възникнали по време на дежурството му.
При съмнение на започващ епидемичен взрив от ВБИ, началник – отделението уведомява директора на заведението, председателя на комисията по ВБИ и “ Противоепидемичен “ към РЗИ;
Комисия по медицинска етика, морал и жалби;
Комисия за борба против корупцията;